Rabu, 10 Jun 2009

BAHASA

Bahasa Arab, bahasa Melayu dan tulisan Jawi amat akrab semenjak dahulu bernilai Islami. Klik di sini.

22 ulasan:

  1. kelembutan dalam tulisan khat dan jawi melambangkan juga kesantunan budi umat melayu itu sendiri...memang akrab..

    BalasPadam
  2. salam bro D'Rimba,

    Pak Matlob adalah tokoh jawi yang masih hidup. Dia sekarang uzur dan tidak segagah dulu. Menetap di Semerah, Batu Pahat berumur lebih kurang 68 tahun. Masih yang Dipertua Persekutuan Jambangan Setia di mana saya ada penolong setiausaha. Persekutuan Jambangan Setia adalah kelab Melayu tertua ditubuhkan pada tahun 1924. Sekarang dalam proses membina bangunan batu 2 tingkat di tengah-tengah Pekan Semerah.

    BalasPadam
  3. Abang Amran, macam mana dengan bengkel tulisan jawi tu? pergi tak?

    BalasPadam
  4. D'Rimba,
    Tulisan jawi memang berseni. Lembut tapi tegas..

    BalasPadam
  5. jawi..lama xtulis..

    BalasPadam
  6. Hilangnya Tulisan Jawi dalam sistem pembelajaran di Malaysia menandakan akan berkuburlah asas tulisan yang membentuk al-Quran.

    Sepatutnya Tulisan Jawi dijadikan Tulisan Resmi sistem pembelajaran di Malaysia manakala Tulisan Rumi dijadikan tulisan elektif.

    Ini semua sebahagian dari agenda untuk melenyapkan ingatan umat Islam Malaysia terhadap al-Quran. Agenda siapa? Tunggu entri saya selepas ini.

    BalasPadam
  7. Tulisan jawi antara budaya orang Melayu yang telah terhakis disebabkan kepandaian pemimpin Melayu yang memerintah negara ini. Saya masih ingat alasan mereka pada masa itu supaya orang Melayu maju. Sekarang telah ada usaha menghakis Bahasa Melayu dengan alasan yang sama demi untuk kemajuan bangsa Melayu. JIka keadaan ini berterusan tidak mustahil Bahasa Melayu akan senasib dengan tulisan jawai 20 tahun dari sekarang.

    BalasPadam
  8. Tulisan Jawi bukan sahaja budaya melayu tapi sebagai lambang tamaddun melayu bersandarkan Bahasa Al Qur'an asalnya. Namun untuk menjauhkan masyarakat Islam dari Al Qur'an maka tulisan jawi di ketepikan golongan tertentu kononnya atas dasar kemodenan, Melayu moden tapi maju ke?

    BalasPadam
  9. Bahasa melambangkan bangsa....

    :D

    BalasPadam
  10. salam kenal jauh ku berjalan hingga sampailah diriku ke rumah ini rumah yang sejuk penuh dengan keindahan

    BalasPadam
  11. tulisan dan bahasa yg indah tewww..

    BalasPadam
  12. Salam Bro D Rimba,

    Benar kata saudara tulisan arab dan jawi sangat rapat dan serupa. hampir sama keseluruhanya, samada sebutan atau ejaan. Kaedah bacaan dan tanda sahaja yang berbeda.Terdapat beberapa huruf jawi yang tiada dalam tulisan arab seperi nga, cha dan va dan satu huruf ga.

    Bila artikel mengenai D Rimba terbit di BH maklum kepada saya segera untuk rujukan saya. Terlebih dahulu tahniah saya ucapkan.

    BalasPadam
  13. Oh...dah nampak wajahnya dalam akhbar...

    BalasPadam
  14. Oh...dah nampak wajahnya dalam akhbar...

    BalasPadam
  15. Salam... saudara D'Rimba...

    Pihak kami akan mengadakan satu malam kesenian yg belum diberi tajuk khas lagi. Majlis akan dilangsungkan pada 26 Jun 2009 di Laman Teratak Budi Pak Karamu, Sg. Sumun, Bagan Datoh.

    Antara seniman yg terlibat ialah Meor Pesta Jiwa, Nik Busker, Pyanhabib, Kulup Sakah, Hariry Pojok Riang-Riang serta beberapa seniman lain (sedang dalam proses lagi).

    Aku selaku koordinator program menjemput saudara untuk sama-sama menaikkan 'ereksi' majlis tersebut. Jika saudara setuju, emailkan persetujuan saudara di lanterajiwa@gmail.com dan selepas itu, apa-apa perkara tentang program tersebut akan dibincangkan di ruangan email.

    Sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  16. esok sama-sama kita saksikan siapa juara SDPM2009 Negeri Johor di Plaza Kotaraya 13 Jun 2009. Adakah Sharin atau Gusdur atau muka baru

    BalasPadam
  17. aSSAlamualaikummm :-) tq.gemini juga ya. :-)

    BalasPadam
  18. Sdra. D'Rimba,
    1. Pertamanya, terima kasih kerana berkunjung dan menitip kata-kata ke blog rarws.blogspot.com.
    2. Dalam akhbar Berita Harian (ruangan sastera) dua tiga hari lalu barulah dapat kenali foto siapa sebenarnya D'Rimba sebenarnya. Semoga terus dapat berkongsi infomasi melalui blog.
    Terima kasih.

    Rusdi Abd Rahman.

    BalasPadam
  19. Terima kasih kembali semua bagi yang sudi mengakrabiku dan blogku ini. Sama-sama kita berkongsi walaupun sekelumit cuma.

    BalasPadam
  20. Dari dasar sekarang, akan menjelmakan manusia haprak yang hanya tau speaking. Melayukah itu?

    BalasPadam
  21. Wah Kak Ainee nak carilah petikan tu bila ya....

    BalasPadam